DELING: For direktelenke til denne lista, klikk her, eller kopiér og del denne lenka:
Frå pensumlistearkivet til tidlegare Høgskolen Stord/Haugesund:
Pensumliste for:
Økonomisk/administrative fag
2. år
Studiested: Haugesund
Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap
Studieperiode: 2017/2018
Pensumlistene produseres av biblioteket. Spørsmål rettes til bibhaug.hsh@hvl.no
Forbehold om mindre endringer.
Høst:
- Investering og finansiering ØKB2104
- Mikroøkonomi ØKB1106
- Corporate Strategy / Foretaksstrategi ØKB2123
- International marketing (valgemne) ØKB2118
- Entrepreneurship ØKB2117 (valgemne)
- Psykologi ØKB2108 (valgemne)
Vår:
- By- og regionaløkonomi ØKB2113
- Økonomistyring ØKB2101
- Etikk ØKB2120
-
Samfunnsvitenskapelig metode ØKB2124
HØST:
Investering og finansiering ØKB2104
Bredesen, I. (2015). Investering og finansiering (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Anbefalt litteratur:
Bredesen, I. (2015). Hjelper til investering og finansiering (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Pindyck, S., Rubinfeld, D. L., & Synnestvedt, T. (2013). Introduksjon til mikroøkonomi, plus MyEconLab with Pearson eText. Harlow: Pearson.
NB! Kan komme ny utgave før studiestart. Da uten Pearson eText.Corporate Strategy / Foretaksstrategi ØKB2123
Barney, J., 1991. Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. Tilgjengelig fra ProQuest.
Johnson, G., Whittington, R., & Scholes, K. (2011). Exploring strategy: Text & cases (9th ed.). Teaching at MCITeaching London: Pearson
Kohli, A.K., & Jaworski, B.J. (1990). Market orientation, The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18. Tilgjengelig fra https://faculty.fuqua.duke.edu/~moorman/Marketing-Strategy-Seminar-2015/Session%202/Jaworski%20and%20Kohli.pdf
Lumpkin, G.T., & Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21(1), 135-172. Tilgjengelig fra JSTOR.
Peteraf, M. A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191. Tilgjengelig fra JSTOR.
International marketing ØKB2121 (valgemne)
Hollensen, S. (2014). Global Marketing (6th ed.). Harlow: Pearson.
Entrepreneurship ØKB2117 (valgemne)
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken, N.J.: Wiley.
Sjodin, T. L. (2012). Small message, big impact: The elevator speech effect (rev. ed.). New York: Portfolio/Penguin.
Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M., & Smith, R. (2015). Psychology: The science of mind and behavior (3rd ed.). London: McGraw-Hill.
Pensum er heile boka med følgjande unntak: Kapitla: 2, 5, 9, 12, 13 og 18.
VÅR:
By- og regionaløkonomi ØKB2113
McCann, P. (2013). Modern urban and regional economics (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Hoff, K. G., & Helbæk, M., med bidrag av Bjørnenak, T. (2015). Økonomistyring 2: Driftsregnskap og budsjettering (6. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Anbefalt tilleggslitteratur:
Hoff, K. G., & Helbæk, M. (2015). Arbeidsbok til Økonomistyring 2: Oppgaver og løsningsforslag (6. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Carson, S. G., Kosberg, N., Skauge, T., & Laudal, T. (2015). Etikk for beslutningstakere. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Artikler/bokkapitler:
Almås, I., Cappelen, A. W., Haaland, I., & Tungodden, B. (2015). Rettferdig ulikhet. Magma, 18(6), 38-43. Tilgjengelig fra http://www.magma.no/rettferdig-ulikhet
Bergh, T. (2014). Den norske arbeidslivsmodellen: En orden for alle tider? I E. Ekberg, M. Lönnborg & C. Myrvang, Næringsliv og historie (s. 173-196). Oslo: Pax forlag.
Kapittelet gjøres tilgjengelig i Fronter.Gottschalk, P. (2015). Kjennetegn ved hvitsnippforbrytere. Magma, 18(6), 30-37. Tilgjengelig fra http://www.magma.no/kjennetegn-ved-hvitsnippforbrytere
Jørgensen, S., & Pedersen, L. J. T. (2015). Bærekraftige forretningsmodeller. Magma, 18(6), 53-61. Tilgjengelig fra https://www.magma.no/barekraftige-forretningsmodeller/
Kim, K. A., & Nofsinger, J. R. (2007). Corporate governance. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall.
Pensum: kap. 1 og 2. Tilgjengelig i Fronter.Pedersen, L. J. T., & Jørgensen, S. (2015). Etikk og økonomi. Magma, 18(6), 20-22. Tilgjengelig fra http://www.magma.no/etikk-og-okonomi
Sampson, H. (2011). Spilling Oil, Spilling Blood: Cost and Corporate Decision-Making Concerning Safe Working Practices. Policy and Practice in Health and Safety, 9(1), 17-32. doi: https://doi.org/10.1080/14774003.2011.11667754
Sampson, H. (2016). 'Seabirds matter more than us!': Understanding the complex exercise of CSR in the global shipping industry. The journal of sustainable mobility, 3(2), 101-119. doi:10.9774/GLEAF.2350.2016.de.00007
Schiefloe, P. M. (2010). Oljelandet. I I. Frønes & L. Kjølsrød (Red.), Det norske samfunn (6. utg., s. 19-40). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kapittelet gjøres tilgjengelig i Fronter.Debattinnlegg - Yara-saken:
Høivik, K. (2014, 31. mars). Bot mot bedring. Dagens Næringsliv, s. 32. Tilgjengelig via Atekst.
Høivik, K. (2015, 14. juli). En toppleders ansvar. Dagens Næringsliv, s. 28. Tilgjengelig via Atekst.
Grinde, E. (2015, 23. juli). Den som tier. Dagens Næringsliv, s. 2. Tilgjengelig via Atekst.
Gottschalk, P. (2015, 27. juli). Bekvemmelighetsteori. Dagens Næringsliv, s. 24. Tilgjengelig via Atekst.
Kvalnes, Ø. (2015, 3. august). Ledelse med åpne øyne. Dagens Næringsliv, s. 23. Tilgjengelig via Atekst.
Samfunnsvitenskapelig metode ØKB2124
Johannessen, A., Christoffersen, L., & Tufte, P. A. (2011). Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag (3. utg.). Oslo: Abstrakt forlag.
Ubøe, J. (2015). Statistikk for økonomifag (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Pensum: utvalgte kapitler.