DELING: For direktelenke til denne lista, klikk her, eller kopiér og del denne lenka:
Frå pensumlistearkivet til tidlegare Høgskolen Stord/Haugesund:
Pensumliste for:
Bachelor sykepleie
Kull 2016, 2. studieår
Avdeling for helsefag, studiested Stord/Haugesund
Studieperiode: 2017/2018
Pensumlistene produseres av biblioteket. Spørsmål rettes til bibhaug.hsh@hvl.no
I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten selv finne ca.100 sider fag/forskningsartikler i forbindelse med skriftlige studiekrav og/eller hjemmeksamener.
OBS! Denne pensumlisten inneholder lenker til adgangsbegrensede artikler/dokument i fulltekst. For å få tilgang til disse hjemmefra må du logge deg på med studentnummer og passord etter at du har klikket på lenkene, se mer informasjon på Tilgang hjemmefra.
Forbehold om endringer.
Vår 2018
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag: Psykologi
Grönkjær, L. (2013). Nurses' experience of stress and burnout: a literature review. Klinisk Sygepleje, 27(1), 15-25. Hentet fra Idunn
Lunde, L-H. (2017). Myter om aldring: Et psykologisk perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk.
Pensum: kap 2 (s 20-37). (Elektronisk kompendium).
Renolen, Å. (2015). Forståelse av mennesker: Innføring i psykologi for helsefag. (2. utg). Bergen: Fagbokforlaget.
Pensum: kap 1, 7, 9 (s 215-234) og 10.
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag: Sosiologi/Sosialantropologi/Tverrkulturell forståelse/tverrkulturell kommunikasjon
Berg, R.C., Denison, E. & Fretheim, A. (2010). Factors promoting and hindering the practice of female genital mutilation/cutting (FGM/C). (Rapport fra Kunnskapssenteret nr 23 - 2010) Hentet fra https://www.fhi.no/en/publ/2010/factors-promoting-and-hindering-the-practice-of-female-genital-mutilationcu/
Pensum: Sammendrag
Herakova, L.L (2012). Nursing masculinity: Male nurses` experiencing through a co-cultural lens, The Howard journal of communications, 23, 332-350. Hentet fra Taylor & Francis
Ingstad, K. (2013). Sosiologi i sykepleie og helsearbeid. Oslo: Gyldendal akademisk.
Pensum: Kap.1,2 (unntatt s. 50-54),3,4,5, 6, & 7
Johansen, E. B. (2011). Smertefulle møter mellom jordmødre og somaliske fødekvinner i Norge. I A. Leseth & K.N. Solbrekke. (Red.). Profesjon, kjønn og etnisitet. (s. 165-183) Oslo: Cappelen Damm akademisk (Elektronisk kompendium)
Magelssen, R. (2008). Kultursensitivitet: om å finne likhetene i forskjellene. Oslo: Akribe. (Elektronisk kompendium)
Pensum: Det flerspråklige samfunn - tolk, s. 151-164
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag: Migrasjonshelse
Småland Goth, U. (2013). Migrasjonshelse I U. Småland Goth (Red.). Folkehelse i et norsk perspektiv (s. 91-118). Oslo: Gyldendal (Elektronisk kompendium)
Varvin, S. (2015). Flukt og Eksil. Oslo: Universitetsforlaget.
Pensum: Kap 1 Hva nå, flyktning? (Elektronisk kompendium)
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag: Helseadministrasjon, administrasjon og ledelse - helsepolitikk
Hallandvik, J. (2002). Helsetjeneste og helsepolitikk . Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap 8 Påvirkning og maktspredning (Elektronisk kompendium)
Stamsø, M.A. (Red.). (2017). Velferdsstaten i endring: Om norsk helse- og sosialpolitikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Pensum: Kap 2, 4, 10 og 11
Wilkinson, R. & Pickett, K. (2012). Ulikhetens pris: Hvorfor likere fordeling er bedre for alle. Oslo: Res Publica.
Pensum: Kap. 1 (s. 26-39) (Elektronisk kompendium)
SYKSB-/SYKHB 2041: Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag: Sykepleie, forskning og fagutvikling
Christoffersen, L., Johannessen, A., Tufte, P. A. & Utne, I. (2015). Forskningsmetode for sykepleierutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag.
Pensum: Kap. 5-7 (Kvalitative metoder-tekstens tale) s. 53-131, kap. 14-19 (kvantitative metoder-tallenes tale) s. 169-227
Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving for studenter. (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Pensum: Kap. 8 (Kilder og kildekritikk) s. 149-165.
Drange, B. B., Vae, K. J., & Holm, A. L. (2015). Sykepleiedokumentasjon - en utfordring ved trykksårforebygging - Erfaringer fra et praksisutviklingsprosjekt. Nordisk Sygeplejeforskning, 5(2), 208-17. Hentet fra Idunn
Kirkevold, M. (2016). Pasientsikkerhet og kvalitet i sykepleie. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E-A. Skaug & G.H. Grimsbø. (Red). Grunnleggende sykepleie 1 : Sykepleie -fag og funksjon. (3.utg., 267-309). Oslo: Gyldendal akademisk
Thidemann, I.-J. (2015). Bacheloroppgaven for sykepleiestudenter: Den lille motivasjonsboken i akademisk oppgaveskriving. Oslo: Universitetsforlaget.
Pensum: Kap. 8-10 (s.42-82).
Anbefalt
Busch, T. (2013). Akademisk skriving for bachelor og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget.
Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving for studenter. (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
De nasjonale forskningsetiske komiteene (2014). Generelle forskningsetiske retningslinjer. Hentet fra https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Generelle-forskningsetiske-retningslinjer/
De nasjonale forskningsetiske komiteene (2014). Helsinkideklarasjonen. Hentet fra https://www.etikkom.no/FBIB/Praktisk/Lover-og-retningslinjer/Helsinkideklarasjonen/
Leseth, A. B. & Tellmann, S. M. (2014). Hvordan lese kvalitativ forsking. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Helsebiblioteket (u.å). Kunnskapsbasert praksis. Tilgjengelig fra: http://www.helsebiblioteket.no/kunnskapsbasert-praksis.
Støren, I. (2013). Bare søk!: Praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudier. Oslo: Cappelen Damm akademisk.